Assalammualaikum! Selamat datang ke ruangan badan perhubungan umno .
Don't be hesitated to contact us if you have something to say.

Kontraktor kelas A diminta cebur diri buka kilang

| | Thursday, November 11, 2010
|

Kontraktor kelas A diminta cebur diri buka kilang

KUALA LUMPUR 10 Nov. - Kontraktor bumiputera kelas A digalak menceburkan diri sebagai pengilang dan pengeluar bagi mewujudkan rantaian perniagaan yang kuat di kalangan peniaga bumiputera.

Pengerusi Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem), Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik berkata, rata-rata kontraktor tersebut berkemampuan di segi kewangan dan seharusnya berani membuka kilang supaya dapat memberi manfaat kepada usahawan Melayu.

Menurut beliau, sektor pembinaan yang dimonopoli oleh kaum lain memungkinkan berlakunya sabotaj terhadap kontraktor bumiputera sehingga boleh menyebabkan kerugian besar.

"Apabila syarikat bumiputera berkemampuan menjadi pengilang, mereka boleh mewujudkan satu jaringan di peringkat pembekal, pemasangan dan logistik sesama sendiri.

"Bila usahawan bumiputera bersatu, industri pembinaan negara tidak lagi dilihat hanya dimonopoli oleh sesetengah pihak sahaja," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Seminar Pengilang dan Pengeluar Komponen Sistem Binaan Berindustri (IBS) Bumiputera di sini hari ini.

Turut hadir Pengerusi Guild of Bumiputera Contractors (GBC), Datuk Mohd. Said Mat Saman dan Timbalan Ketua Pengarah (Usahawan) Majlis Amanah Rakyat (Mara), Abdul Rahim Abdul Ghani.

Seminar yang membincangkan mengenai industri pembinaan mengunakan IBS itu bertujuan memberikan pendedahan kepada kontraktor bumiputera peluang dan potensi industri IBS.

Selain itu, seminar tersebut juga akan membincangkan kaedah terbaik di kalangan syarikat bumiputera supaya dapat mewujudkan rantaian pembinaan sesama sendiri.

Sementara itu, Abdul Rahim berkata, walaupun bidang IBS bukan baru di negara ini tetapi potensinya masih lagi luas.

Tambah beliau, pembinaan menggunakan sistem IBS juga merupakan industri yang sedang pesat berkembang selepas kerajaan mengumumkan sekurang-kurangnya 70 peratus komponen IBS perlu digunakan dalam sektor pembinaan.

"Walaupun ini bukan bidang baru tetapi usahawan bumiputera masih berpeluang menceburi bidang itu sebagai pengilang dan pengeluar.

"Usahawan bumiputera boleh merebut peluang ini selepas kerajaan mengumumkan penguatkuasaan penggunaan IBS dalam setiap projek milik kerajaan yang dilaksanakan sejak tahun ini," ujarnya.


0 comments:

Post a Comment

 

Labels