Assalammualaikum! Selamat datang ke ruangan badan perhubungan umno .
Don't be hesitated to contact us if you have something to say.

hari raya bersama airmata

| | Sunday, September 12, 2010
|

21 maut hari raya pertama






















KUALA LUMPUR 11 Sept. – Hari raya Aidilfitri pertama yang disambut semalam, menyaksikan 21 orang terbunuh dalam kemalangan jalan raya di seluruh negara.

Angka kematian terbaru dilaporkan ini, sekali gus menjadikan jumlah korban jalan raya dalam Ops Sikap Ke-22, meningkat kepada 139 orang sejak dilancarkan lapan hari lalu.

Kenyataan dikeluarkan Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di sini, hari ini menyatakan, golongan penunggang dan pembonceng motosikal terus mendahului senarai korban tertinggi dengan mencatatkan 13 kematian.

Katanya, lapan kematian lagi membabitkan pemandu dan penumpang kereta.

Secara keseluruhannya, kata kenyataan itu, 1,001 kes kemalangan dilaporkan berlaku pada hari kelapan Ops Sikap Ke-22 semalam.

“Jalan persekutuan merekodkan jumlah kematian tertinggi iaitu 408 kes, diikuti 255 kes di jalan bandaran, jalan negeri (184 kes), lebuh raya (99 kes) dan lain-lain jalan (55 kes).

“Kemalangan maut pula mencatatkan 17 kes dengan lapan kes dilaporkan berlaku di jalan persekutuan, empat kes di jalan negeri, masing-masing dua kes di lebuh raya dan jalan bandaran serta satu kes di lain-lain jalan,” ujar kenyataan itu.

Menurut kenyataan itu, daripada 21 kematian direkodkan semalam, 10 mangsa maut di jalan persekutuan diikuti masing-masing empat kes di lebuh raya dan jalan negeri, dua kes di jalan bandaran serta satu kes di lain-lain jalan.

Dalam tempoh 24 jam semalam, polis mengeluarkan 4,907 saman kepada pemandu yang melakukan pelbagai kesalahan lalu lintas.


p/s: kenapa mesti kadar kemalangan meningkat bila tiba hari raya?

apakah sifat pemandu jalan raya malaysia memang suka pandu laju?

atau pemandu malaysia memang jenis yang cuai?

kalau lah ini yang berlaku pada anda "siapa yang akan dipersalahkan?


0 comments:

Post a Comment

 

Labels